Mobigo Mobile - klienten för personalen på fältet. Den mobila klienten är anpassad för att vara enkel att hantera på fältet och används oftast av servicetekniker, montörer, hantverkare etc. Vanliga arbetsuppgifter i den mobila klienten är att återrapportera uppdrag med tider, material, protokoll, foton mm samt tidrapportera.
Installation
Mobigo Mobile är en sk native programvara som hämtas från Google Play (Android) eller Appstore (iOS) och installeras lokalt i din mobiltelefon eller surfplatta. Genom att vara en riktig applikation kan den dra nytta av all funktionalitet som finns i din mobiltelefon. Efter installation går du igenom en sk "Onboarding" där du fyller i uppgifter om serveraddress och användarnamn mm. Efter onboardingen hämtas alla register med kunder, artiklar, objekt, uppdrag mm, vilket kan ta en stund om du har mycket information.
Lokal databas och synkronisering
All data sparas lokalt på enheten i en egen databas som sedan synkroniseras mot ditt företags server. Detta görs helt automatiskt och det är inget som användarna behöver fundera på. Om din enhet är ansluten till internet och din server så överförs informationen inom ett par sekunder. Skulle du inte ha anslutning mot servern, så försöker enheten ansluta och uppdatera all information var 5 minut. På menyknappen indikeras om det inte finns någon anslutning till servern.
Startsidan
När du starta applikationen kommer du till den sk "Startsidan". Här visas den information som är aktuell och viktig för användaren.
Startsidan kan konfigureras med vilka sektioner som ska visas och i vilken ordning genom att trycka på kugghjulet.
Du kan klicka på en sektion för att hoppa till den informationen. Vissa sektioner, t ex Dashboarden, kan du göra en sk long-click för att konfigurera vidare. |
Navigera i klienten
Allmänt
All information sparas kontinuerligt utan att man behöver trycka på spara eller ok. På ett par ställen finns möjlighet att avbryta. Letar du efter något kommando? Testa Klicka, Swipa och Long-klick - detta används överallt.
Huvudmenyn
Överallt i applikationen har du tillgång till huvudmenyn där du kan hoppa till valfri modul. Notera att listan enbart visar de menyalternativ som du har behörighet till.
När du jobbat färdigt i en modul, så går du tillbaka genom att använda startadsätt för just din mobila enhet (t ex trycka på bakåt-knappen på skärmen, hårdvaruknapp om det finns, eller swipe på iOS-enheter).
I huvudmenyn hittar du bland annat Inställningar där du kan göra personliga justeringar. |
Listor
I stort sett alla listor med data, kunder, artiklar, anläggningar/serviceobjekt etc funkar på samma sätt. Längst upp till höger kan man välja att skifta mellan olika så kallade View modes. I kundregistret kan man t ex skifta mellan att se kunderna i lista eller på karta.
Med filterknappen visar du möjliga filteralternativ.
Vissa listor kan ställas in med vad som kallas Mobila vyer. I dessa finns förinställt filter samt vilka fält som ska visas på posterna. Genom att klicka på titeln överst visas en lista med de mobila vyer som finns (om det finns några). De Mobila vyerna kan innehålla fasta sorteringar, och då döljs möjligheten att själv ändra sorteringsordning.
Ny poster skapas geom att trycka på plus-knappen längst ner. OBS! På uppdragslistan ligger lägg till dock under menyknappen längst ner till höger för att undvika att användarna skapar uppdrag när de vill lägga till tider/material/dokument på ett uppdrag.
I de flesta listor kan man klicka, swipa och long-klick. Klick öppnar eller väljer medan swipe från höger til vänster visar kommandon som ofta är destruktiva, t ex ta bort. Kommandon som används mer sällan visas i en meny när man long-klickar på en post. |
|
Detaljkort
När du öppnar en post så kan det visas antingen som ett så kallat "sheet" eller normalt detaljkort. Ett sheet är ett infokort som inte täcker hela skärmen och inte kan redigeras. En kund eller artikel öppnas som i sheet-läge. Vill man ändra informationen (och har behörighet till detta) så trycker man på redigeringsknappen längst upp.
Layouten av detaljkort är ofta indelad i sektioner som man klicka på för att kunna redigera tillhörande fält. På många fält kan man också klicka för att öppna eller välja, swipa för att ta bort eller long-klick för att utföra någon aktivitet (t ex ringa, vägbeskrivning, skapa uppdrag etc). |