Mobigo Mobile

Klicka på rubriken så visas lösningen.

Prova byta identity på den Application Pool som ni har kopplat till er webbsida, från standardvärdet “ApplicationPoolIdentity” till “Network service” och ge “Network service full behörighet till den katalog där ni lagt er webbsida.
Fungerar inte detta, prova bocka i kryssrutan “Replace all child object permissions with inheritable permissions from this object” som ligger under securityfliken på den katalog där ni lagt er webbsida. Kryssrutan hittar ni genom att klicka på “Advanced” och därefter “Change Permissions”.

Efter uppdatering av Mobigo Mobile på webbservern visas felmeddelandet “Serverfel i tillämpningsprogrammet /. Åtkomst till sökvägen C:\inetpub\wwwroot\Mobigo Mobile\SqlScripts\SqlScripts.log nekas.” etc i de mobila klienterna när de försöker ansluta till servern.

Det kan vara så att ni stöter på ett rättighetsproblem i Mobigo Mobile efter uppdateringen.
För att komma runt detta problem måste IIS-siten ha skrivrättigheter till Mobigo Mobile-mappen.
Starta din IIS-manager. I nedan exempel för IIS6 ska t.ex. kryssrutan Write vara ikryssad.

Detta händer generellt sett bara när utrymmet i din enhet tagit slut. Webbläsaren i din enhet försöker att ladda ner den data som behövs för att använda applikationen i offline-läge, och när detta meddelande kommer så beror det sannolikt på att du behöver frigöra utrymme i din enhet för Mobigo Mobiles offline-lagring.

Det kan också bero på att ett fel har uppstått på servern; be då din systemadministratör titta i systemloggen efter fel rörande Mobigo Mobile, och isåfall kontakta supporten.
Ifall inget hittas i system-loggen, och det inte hjälper att frigöra utrymme i enheten, så kan det vara så att Mobigo Mobile behöver lagra mer än vad din enhet tillåter. Ofta är det checklistorna som tar stor plats, och en lösning kan vara att begränsa vilka checklistor som ska finnas i handdatorer för att minska den mängd som Mobigo Mobile försöker lagra lokalt i enheten.

För iPad/iPhone

För att frigöra utrymme går du in under Inställningar -> Safari -> Avancerat -> Webbplatsdata. Ta bort data för webbplatser som du inte behöver. Testa sen att uppdatera sidan i Safari, och se om applikationen kan laddas ner korrekt. Lyckas den inte, så kan du behöva starta om din enhet för att det frigjorda utrymmet ska vara tillgängligt för Mobigo Mobile.

För Android

För att frigöra utrymme går du in under Inställningar i din webbläsare. Bland de sista alternativen finns Webbplatsinställningar. Klicka på de adresser du inte behöver, och rensa bort datan. Testa sen att uppdatera sidan i webbläsaren, och se om applikationen kan laddas ner korrekt. Lyckas den inte, så kan du behöva starta om din enhet för att det frigjorda utrymmet ska vara tillgängligt för Mobigo Mobile.

Uppdateringen av Apple till iOS7 har ställt till det en hel del för programvaruleverantörerna och vi är tyvärr inget undantag. Bland annat har de förändrat navigeringen i Safari (webb-browsern) vilket påverkar vår mobila klient Mobigo Mobile. Symptomet är att man t ex inte kan trycka på Bakåt-knappen.

Om du redan har den senaste versionen av Mobigo Desktop (4.3.0 och senare) och kan lägga in en uppdatering av Mobigo Mobile:
  • Uppdater Mobigo Desktop till minst version 4.6.0 via Mobigo Setup.
  • Uppdatera Mobigo Mobile till version 1.9.2 via Mobigo Setup enligt: Uppdatera Mobigo Mobile
  • Aktuella användare måste navigera till Safaris-inställningar och rensa historik och cookies/cache enligt: Apple Support
  • Se till att ni inte kör Mobigo Mobile som hemskärmsapp utan direkt i Safari.
  • Ladda om eran Mobigo Mobile sida och verifiera att det fungerar.
Om du har en äldre version av Mobigo Desktop (420 R3 och tidigare) och inte vill/kan uppdatera:
  • Navigera till eran Mobigo Mobile website-katalog (Ligger på eran web-server, kontakta eran IT-tekniker för mer information)
  • Gå till mappen Config.
  • Öppna filen Web.config i anteckningarna.
  • Bläddra ner till add key=”UseApplicationCache” value=”1″.
  • Ändra value=”1″ till value=”0″.
  • Spara filen och starta om Mobigo Mobile-siten i IIS-hanteraren.
  • Aktuella användare måste navigera till Safaris-inställningar och rensa historik och cookies/cache enligt: Apple Support
  • Se till att ni inte kör Mobigo Mobile som hemskärmsapp utan direkt i Safari.
  • Ladda om eran Mobigo Mobile sida och verifiera att det fungerar.
Vänligen ta kontakt med Supporten på Erisma ifall ni har några frågor.