Autoserver

Normalt tillstånd för Autoservern är att varje minut skriva till databasen ifall den anropas. Detta visar sig på NU-pluginen genom datumstämplingen.

Ifall Autoservern ej anropats på över 2 timmar kommer man se det genom att datumstämplingen ändrar färg till röd.

Anledningar till att autoservern ej kan anropas

  • Ett automatiskt modulanrop har tagit längre tid än 2 timmar

    Ifall ett automatiskt modulanrop (verktyg som körs med automatik) tar längre än 2 timmar att utföras kommer detta resultera i att datumstämpling på Autoserver-pluginen blir röd och ej har räknats upp. Detta behöver inte betyda att något är fel utan att verktyget som körs helt enkelt tar lång tid.

    Lösning:

  • Låt vertyget köra en stund till för att verifiera att det inte är verktyget som inte är klart än. Om det inte hjälper, kontakta konsult hos Erisma för att titta igenom erat verktyg för att säkerställa varför det tar så lång tid eller varför det har hängt sig.
  • Gå in under Inställningar > Systeminställningar > Avancerat > Systemlogg och kolla ifall där finns några felmeddelanden från Autoservern. Kontakta Erisma Support för att få hjälp med att tolka dessa felmeddelanden.
  • Autoserver tjänsten är inte igång på servern

    Ifall Autoserver-tjänsten inte är igång kommer NU-pluginen att stämpla det datum/tid den senast kunde anropas. Ifall den inte kan anropas på över 2 timmar kommer datumstämplingen bli rödmarkerad.

    Lösning:

  • Starta om tjänsten Mobigo Autoserver – Denna tjänst ligger förmodligen installerad på eran server. På Nu-pluginen kan man se exakt vilken dator/server den är installerad på (står Dator: Server01 t.ex.).

För att starta om tjänsten:

  1. Logga in på den relevanta servern
  2. Starta programmet Tjänster (Services på eng.)
  3. Leta upp Mobigo Autoserver
  4. Högerklicka på tjänsten om välj Starta om.
  5. Gå tillbaka till NU-pluginen, uppdatera sidan (tangent F5) och verifiera att Autoservern är igång igen (Datumstämplingen har blivit svart och stämplat in ny tid)
  6. Omstarten är nu klar. Ifall Autoservern ändå ej stämplar in korrekt datum vänligen kontakta Erisma Support.